Apakah kata-kata yang ajaib?

Salam

ambo nak cerito, sebenarnya ade satu perkataan ni kalo kita cakap, sangat besar ganjaran dia, banyak manfaat yang kita boleh dapat

ingat tak cerita nabi yusuf?

nabi yusuf a.s dulu bila dia masuk dalam penjara, dia tafsirkan mimpi 2 orang yang sepenjara dengan dia, pastu tafsiran dia betul, seorang hidup seorang lagi mati, orang yang hidup tu dibebaskan dan kerja dengan raja, sebelum dia dibebaskan dia promise nak bagitau raja tentang keadaan nabi yusuf….pastu bertahun-tahun berlalu dia lupa nak bagitau raja tentang nabi yusuf sehingga raja dapat mimpi yang pelik dan dan perlukan penafsir mimpi.

masalahnya kenapa orang tu lupa nak bagitau raja selama bertahun2?

satu lagi cerita, nabi muhammad saw bila ditanya tentang ashabul kahfi dengan zulkarnain nabi promise kepada kepada orang musyrik datanglah besok..nanti aku bagitau, wahyu tak turun-turun juga, nabi kata datang lah besok lagi, perkara ni berlaku selama 15 belas hari wahyu tak turun2 dari Allah menyebabkan orang musyrik mula mencerca nabi.

akhirnya Allah turun kan wahyu:

“Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): “Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, besok pagi” melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata) “Insya Allah” (jika dikehendaki Allah)”.

(Surah Al-Kahf: 23-24)  

Allah tegur nabi Muhammad supaya sebut INSYAALLAH..

juga cerita tentang nabi Sulaiman daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu:

Maksudnya: “Nabi Sulaiman bin Daud ‘alaihissalam berkata: “Demi sesungguhnya, saya akan mendatangi pada malam ini semua isteri-isteriku seramai seratus orang di mana masing-masing daripada mereka itu akan melahirkan seorang anak laki-laki yang menyertai jihad di jalan Allah”. Lalu Malaikat berkata kepadanya: “Katakanlah: Insya Allah”, namun Sulaiman tidak mengatakannya kerana lupa, lalu dia mendatangi isteri-isterinya dan tidaklah lahir daripada mereka kecuali salah seorang isterinya yang melahirkan separuh manusia. Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Andainya dia berkata: “Insya Allah”, tentulah dia tidak melanggar sumpahnya dan itu akan lebih mendatangkan harapan bagi hajatnya”

(Hadis riwayat Al-Bukhari)

sedangkan nabi – nabi Allah tegur dan ajar supaya sebut InsyaAllah bila  berjanji nak buat sesuatu, inikan pula kita yang lemah lagi hina dina ni…mestilah juga kena sebut INSYAALLAH

InsyaAllah ni bermaksud jika diizinkan/dimahukan oleh Allah

tidak ade sesuatu akan berlaku tanpa kehendak Allah, perkara apa-apa pun takkan berlaku dengan kehendak makhluk…hanya dengan keizinan dan kehendak Allahlah semua perkara berlaku…makhluk takde kuasa, Allah maha kuasa dan buat segala-galanya

walaupun nak buat kebaikan pun seperti solat, zikir pun hanya dengan keizinan dari Allah.

kehendak Allah melebihi kehendak makhluk..

walaupun semua nabi kumpul berkehendakkan memberi hidayah dekat manusia takkan dapat beri hidayah tanpa keizinan Allah

dalam percakapan kita jangan bertentangan degan kehendak lailahaillalah

makan ubat boleh baik..kita kena lapikkan dengan insyaAllah.

dalam satu hadis qudsi:

أنا عند ظن عبدي بي ، وأنا معه إذا ذكرني

Allah menyebut : Aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, dan aku bersama mereka apabila mereka mengingatiKu. (Riwayat Muslim)

jadi bila kita cakap Insyallah ni kita akan dapat BANYAK pahala kerana telah mengikut apa yang diajarkan oleh Allah melalui nabi kita yang tercinta nabi Muhammad saw.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s